بیاید با یکی از مهره های کلیدی در فرآیندهای بازرگانی و لجستیکی آشنا شویم که ترخیص کار نام دارد و وظیفه ی آن این است که ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی از گمرک را تسهیل بکند. ترخیص کار وظایفی دارد که می توان آن را  شامل پیگیری کامل اسناد و مدارک مربوط به کالا  دانست و ادامه ی این وظایف به تنظیم اظهارنامه گمرکی در سایت گمرک، هماهنگی با گمرک و سایر دستگاه‌های مرتبط منتهی می شود. ترخیص کار باید مطمئن باشد که تمام مدارک قانونی و مجوزهای لازم آماده هستند تا مراحل قانونی ترخیص به سرعت و بدون مشکل انجام شود. 

ترخیص کار را همچنین می توانیم مشاور تجار و واردکنندگان بدانیم که در مورد مقررات و چگونگی اجرای مراحل ترخیص به راهنمایی نیاز دارند. دیگر وظایف مهمی که ترخیص کار بر عهده دارد این است که باید به برقراری ارتباط موثر با مسئولان گمرک، بانک‌ها و شرکت‌های حمل و نقل برای پرداخت هزینه‌ها و انجام فرآیندهای مالی اهتمام ورزد.

 

ترخیص کار در شرایط نوسان ارز با چه چالش هایی روبرو است ؟ 

باید گفت ایران یکی از بزرگ ترین چالش هایی که پیش روی ترخیص کارها می گذارد این است که آن ها را با نوسانات شدید و مکرر نرخ ارز روبرو می کند که با ایجاد بلاتکلیفی در تعیین هزینه‌های ترخیص و قیمت نهایی کالا مشکل آفرین می شوند. نوسانات اقتصادی، برنامه ‌ریزی و پیش ‌بینی هزینه‌ها برای ترخیص کاران و تجار همگی مواردی هستند مه به توقف یا تأخیر در ترخیص کالا ختم می شوند. بعلاوه که تغییرات مکرر در قوانین و مقررات واردات و صادرات در سامانه ی جامع تجارت، نیاز به به بروزرسانی مداوم اطلاعات و کسب دانش تخصصی برای ترخیص کار را به وجود می آورند که باعث سردرگمی و بروز اشتباهات در فرایند ترخیص کالا و همچنین افزایش هزینه‌ها و زمان می شود .

 

آشنایی با ویژگی ‌های شخصیتی ترخیص کار موفق

برای اینکه فردی بتواند در حرفه ی ترخیص کالا موفق شود و ماندگار بماند باید ویژگی ‌های شخصیتی خاصی داشته باشد و بتواند با صبر و تحمل بالا در مواجهه با فشارها و کارهای اداری که به دقت و رعایت جزئیات نیاز دارند عمل کند. باید گفت که توانایی مدیریت زمان و مشکلات و همچنین مهارت‌های ارتباطی قوی برای تعامل با مشتریان و نهادهای دولتی هم جزو مواردی هستند که باید به آن دقت زیادی بشود. علاوه بر این می توانیم از هوش سازمانی و تسلط بر قوانین و مقررات به‌روز صحبت کنیم که در کنار توانایی تصمیم ‌گیری سریع و حل مسئله برای ترخیص کار از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بتوانیم به کارها سرعت دهیم هم باید بر روی توانایی کار تیمی و هماهنگی با بخش‌های مختلف کار کنیم.

 

چه تیپ ‌های شخصیتی برای ترخیص کالا مناسب نیستند ؟

خب رسیدیم به اینکه چه افرادی نباید سراغ این حرفه بیایند، اول افرادی که توان مدیریت استرس ندارند، دوم افرادی که  نسبت به تغییرات مقاومت می‌کنند و سوم افرادی که در برخورد با بخش‌های دولتی ابزار ارتباطی و نرم‌افزاری ضعیفی هستند. در مجموع این سه دسته معمولا در این حرفه نمی توانند موفق باشند. بعلاوه افرادی که از ریسک کردن واهمه دارند و نمی توانند مشکلات را خلاقانه حل و فص کنند بهتر است وارد حوزه ترخیص کالا نشوند.

 

نتیجه گیری

ترخیص کار شغل حساس و پیچیده ای دارد و این را با توجه به پیچیدگی‌های فراوان در روند واردات و صادرات کالا و شرایط اقتصادی ناپایدارمتوجه می شویم که یک نقش کلیدی و استراتژیک را نشان می دهد. این حرفه نیازمند ترکیبی از دانش تخصصی، مهارت‌های ارتباطی و ویژگی‌های شخصیتی منحصربه ‌فرد است تا بتواند در بازار پرچالش امروز دوام بیاورد و به موفقیت دست یابد.